E-Ticaret Türleri
E-Ticaret türleri, elektronik ticaretin kullanım şekline göre değişkenlik göstermektedir.
E-Ticaret türleri, elektronik ticaretin kullanım şekline göre değişkenlik göstermektedir. E-Ticaretin sürekli gelişmesi ile içerisinde birçok farklı iş modeli oluşmaya başlamıştır. Bu modellerin içerisinde kimi zaman tüketiciler, kimi zaman işletmeler kimi zaman da kamu kurumları dâhil olmuştur. E-Ticaret türleri isim açısından ve kullanım genişliği olarak birbirine karıştırılmaktadır.
E-Ticarette de kendi içerisinde satış alanına göre ve taraflarına göre birbirinden ayrılmaktadır. Bu E-Ticaret türlerini 13 başlık altında toplayabiliriz.
Bu E-Ticaret türü işletmeler arasındaki işlemleri ifade eder. Burada şirketler birbirleriyle iş yapmaktadır. Nihai tüketici dahil değildir. Üreticiler ve geleneksel ticaret toptancıları genellikle bu tür elektronik ticaretle çalışırlar. Dolayısıyla, B2B işlemler yalnızca üreticileri, toptancıları, perakendecileri vb. toplulukları içermektedir.
Burada işletme mallarını ve / veya hizmetlerini doğrudan tüketiciye satmaktadır. Tüketiciler işletmelerin web sitelerine göz atarak ürünlere, resimlere ve yapılan incelemelere bakabilmektedir. Daha sonra istediklerini üründen sipariş ederek satın alma işlemini gerçekleştirebilmektedir. B2C için en yaygın örnekler: Amazon, AliExpress, Trendyol, Hepsiburada, N11, Gittigidiyor vb.
C2G, küçük bir fark olsa da, B2G e-Ticaret iş modelinin tam tersidir; bu kez hükümete veya kamu idari kurumlarına değer sunan tüketiciler veya halkın üyeleridir. Bunun örnekleri arasında vergiler (vergi beyannameleri dosyalama) ve sağlık (bir çevrimiçi hizmet kullanarak randevu planlama) bulunur. C2G işlemlerini yürüten platform çevrimdışı olursa veya yayınlanamazsa, halk hiçbir sorumluluk kabul etmez.
Tüketiciler arasında gerçekleşen E-Ticaret türüdür. Tüketiciler birbirleri ile doğrudan temas halindedir. Bu tür içerisine herhangi bir şirket dahil değildir. İnsanların kişisel mallarını ya da varlıklarını doğrudan başka bir tüketiciye satmalarına yardımcı olur. Genellikle C2C içerisinde satılan ya da alınan mallar ise şöyledir: Otomobil, bisiklet, elektronik gibi. C2C için kullanılan en yaygın örnekler: Letgo, Sahibinden.com, Dolap vb.
Bir başka popüler e-ticaret kategorisi olan C2A e-ticaret, bireyler ve kamu yönetimi arasındaki tüm elektronik işlemleri kapsar. Bunun örnekleri arasında vergiler (vergi beyannameleri dosyalama) ve sağlık (bir çevrimiçi hizmet kullanarak randevu planlama) bulunur.
Bu E-Ticaret türü, B2C ile ters mantıkta işlemektedir. Yani burada işletmeler bir tüketici görevi görmektedir. Bir tüketicinin hizmetlerini veya ürünlerini şirketlerin satın alması için kullanıma sunmasıdır. Bunun örneği, bir şirket logosunu özelleştiren bir grafik tasarımcı veya bir e-ticaret web sitesi için fotoğraf çeken bir fotoğrafçı olabilir.