E-Ticaret ve SEO
E-Ticaret ve SEO on-line alışveriş sitenizin verimli, etkin ve geri dönüşüm oranlarının en düzeyde olmasını sağlamak için özenle okumanız ve yazılanları titizlikle uygulamanız gereken en önemli konulardandır.
SEO kısaca Arama Motoru Optimizasyonudur. Biraz daha açarsak SEO, E-Ticaret sitenizde Arama Motorlarının istediği kriterlere uygun olan çalışmaların tümüdür. E-Ticaret sitenizin SEO çalışması yoksa rakipleriniz karşısında ciddi dezavantaj yaşarsınız.
İyi bir SEO çalışması ile hedeflediğiniz potansiyel kitlenize ulaşabilirsiniz. Arama Motorları, SEO yapısı güçlü siteleri, anahtar kelimeler sorgulamaların da ilk sıralarda gösterir. Bu da size diğer E-Ticaret siteleri arasında çok ciddi avantaj sağlar.
Mesela internet ortamında Lületaşı arayan birisiniz ve Google’a bu anahtar kelimeyi yazarak ilgili firmalara ulaşmaya çalıştınız. Reklamsız ilk sırada çıkan siteyi mutlaka ziyaret edersiniz. İşte doğal olarak ilk sırada çıkan o site, SEO çalışmasında bu anahtar kelime için rakiplerinin en iyisidir. Ve bu o siteye inanılmaz satış fırsatları sunar.
E-Ticaret sitenizin SEO uyumlu olmasında ürün isimleri ve Ürüne ait oluşturulan URL ler çok önemlidir. Ürün isimlerini oluştururken Marka + Model + Ayırıcı Özellik + Cinsi formülü uygulanmalıdır.
Örnek: Samsung Marka bir Cep Telefonu için ürün ismi oluşturalım. Telefonda 128 GB Ram, Modelide Galaxy A10s olsun. Bu Cep Telefonu için SEO ya uygun isimlendirme ve URL yapısını nasıl oluşturacağımızı görelim.
İsim: Samsung Galaxy A10s 128 GB Cep Telefonu [Kelimeler mutlaka büyük harfle başlamalıdır. Diğer harfler küçük olmalıdır.]
URL: samsung-galaxy-a10s-128gb-cep-telefonu şeklinde olmalıdır.
Sitenize koyacağınız ürün, Slider (mümkünse slider kullanmayın) ve Afiş resimlerinin boyutlarını doğru seçmek ve bütün resimleri optimize etmeliyiz. Boyutu büyük olan resimleri sayfa açılış hızını düşüreceği için siteye giriş sayısını düşürecektir. Artık bir siteye giriş için kullanıcılar birkaç saniye den fazla beklemiyor. Geç açılan sayfaları terk edip siteden çıkış yapıyorlar. SEO içinde sayfa hızı en önemli kriterlerdendir.
Resimleri optimize etmek ve resim boyutlarını istenen ölçülere göre ayarlamak için Photoshop kullanabilirsiniz. Photoshop ta Shift + Ctrl + Alt + S tuşlarına basınca gelen ekranda PNG veya JPEG olarak resimlerinizi orta, düşük veya yüksek kalitede optimize edebilirsiniz. Tavsiyemiz orta kalitede optimize etmenizdir.
Bir E-Ticaret sitesinin, Arama Motorlarında ilgili anahtar kelimeler ile arandığında organik olarak üst sıralarda çıkmasını sağlayan en önemli konulardan biride özgün içeriktir. Ürün hakkında verilen bilgiler, videolar, resimler, jenerik kelimeler için hazırlanan blog yazıları tamamen özgün olmalıdır. İçeriğiniz kopya ise Arama Motorları bunu hemen tespit eder. Kopya içerikli sayfaların üst sıralarda çıkma şansı yoktur. Metin bazlı içerik oluştururken uzun cümleler kurmamalı, paragraflar çok uzun olmamalıdır. Olabildiğince başlıklara ayrılmalı ilgili video ve resimlerle desteklenmelidir.
E-Ticaret sitelerinin hızı arama motorları için önemli bir kriterdir. Arama Motorlarının (Google, Yandex, Bing vb. gibi) hızlı açılan sitelere öncelik vermesinin en önemli sebebi kullanıcıların yavaş siteleri tercih etmemesidir. Günümüzde kullanıcılar hızlı açılmayan sitelerden hemen çıkmakta alternatif sitelere girmektedir. Arama Motorları da yavaş açılan sitelerin puanını düşürerek ilgili anahtar kelimelerde üst sıralarda çıkmasını zorlaştırmaktadır.
Site hızını etkileyen tercih ve çalışmaları aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz.
Ürün ve diğer görsellerin boyutları ve optimizasyonu, yüklenen her dosya ve belgenin optimizasyonu,
Site tasarımının teknolojisi ve mobil uyumluluğu, [Gereksiz scriptler ve hantal yapılar site hızınızı düşürecektir.]
Site hızınızı ölçmek için :
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=TR
https://gtmetrix.com/ adreslerini kullanabilirsiniz. Site hızınızı ölçmek için birçok araç vardır. Bu iki site de güvenilir ve sizin için en doğru sonuçları verecektir.
Anahtar kelime seçimi SEO açsısından önemlidir. Jenerik kelimeler, daha çok trafik çekse de, trafiğin satışa dönüşmesi ihtimali düşüktür. Bir ürünü satın almak için internette araştırma yapan bir müşteri marka ve model belirlemedi ise önce aradığı ürün ile ilgili birçok markanın ürününü inceler ve kıyaslar. Bu tip müşteriler önce jenerik anahtar kelimeler üzerinden arama yaparlar. Örnek verecek olursak cep telefonu almak isteyen bir müşteri henüz herhangi bir marka için karar vermemiş ise Cep Telefonları diye arama yapar. Alacağı ürünün markasını ve modelini belirlemiş bir müşteri ise direk ürün Markası ve Modeli üzerinden arama yapar. Bu marka ve modele ait ayırt edici farlı bir özellik arıyor ise onu da aramalarda kullanır.
Örnek: Samsung Note 10 256 Gb Ram Cep Telefonu
E-Ticaret sitelerinde ürünlere yapılan yorumlar, siteye giren potansiyel müşterinin satın alma kararı açısından çok önemlidir. Ürün yorumlarının çok olduğu sitelerde yeni müşterilerde bu yorumlara bir şekilde dahil olurlar. Arama motorları da farklı IP lerden gelen bu içerikleri çok önemsemektedir. Bu içeriklerin çok olduğu siteler, arama motorları açısından diğer sitelere göre daha avantajlı bir pozisyon alırlar. Birçok ürüne ait anahtar kelimede pazaryerlerinin (N11, Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor vb. gibi) üst sıralarda çıkmasında ürün yorumlarının da etkisi çoktur.
E-Ticaret sitenizde ürün yorumlarının olmasını sağlayacak bütün çalışmaları yapmaya çalışın. Bunun için anketler yapın, kampanyalar düzenleyin, ziyaretçilerinize sorular sorun, kısaca sitenizde kolayca yorum yapılmasını sağlayacak her türlü çalışmayı yapın. Yapılan yorumlara mutlaka cevap verin. potansiyel kitlenin sizinle iletişime geçmesini kolaylaştırın.
Bir E-Ticaret sitesinin başarısı dönüşüm oranının yüksek olmasına bağlıdır. Dönüşüm oranı, siteyi kaç kişinin ziyaret ettiği ve bu ziyaretçilerden kaçının alım yaptığını tutan istatistik olduğu gibi, ziyaretçilerin siteye üye olma, haber bültenine kaydolma oranlarına ait istatistikleri de içerir. Eğer bir sitede ziyaretçiler ürün satın almak için sepete kadar gidiyor ama satın almadan geri dönüyorsa bu alanda ziyaretçiyi vazgeçiren bir durum vardır. Bunu tespit etmek ve ortadan kaldırmak için çalışma yapmakla dönüşüm oranını artırabiliriz. Bunun gibi istenilen sonucu almak için yapılan çalışmalara Dönüşüm Oranı Optimizasyonu denir.
Sitenize gelen ziyaretçilerin müşteriye dönüşmesini sağlamak için, ziyaretçinin site içindeki her refleksini çok iyi analiz ederek sitede yanlış olan kısımları kaldırmak doğru olan kısımları daha da geliştirmek gerekir. Bütün bu hareketleri izlemek ve analiz etmek için Google Analytics’i kullanabilirsiniz.
Reklam çalışmaları, SEO ile ulaşamadığımız potansiyel kitleye daha hızlı ulaşmamızı sağladığı gibi siteye giren kitlenin site hızını, kalitesini deneyimlemesi açısından da önemlidir. Site içinde potansiyel müşterinin aradığı özelliklerle karşılaşması, içeriklerden faydalanması sitede daha fazla kalmasını sağlayacak bu da SEO açısından önemli kriterlerden biri olan sitede kalma oranını artıracaktır. Yapılan reklamlar ile siteye kaliteli linklerde kazandırabilir. Reklamla siteye gelen ziyaretçi yorumlarıyla da SEO ya katkıda bulunabilir.
Reklam için kısa zamanda çok büyük bütçeler ayırmak yerine uzun vadeli sürekli reklam vermek daha doğrudur. Verilen reklamın geri dönüşüm oranı da önemli bir kriterdir. Eğer verdiğiniz reklamlar ile yapılan satışlarınızın karlılığı reklam bütçenizin üzerinde ise doğru yoldasınız demektir.
Reklam çalışmaları Google ADS başta olmak üzere Instagram, Facebook gibi sosyal medya üzerinden yapılabilir.
Site içindeki link bağlantıları, sitede bulunan kullanıcı açısından en önemli konulardan biridir. Öncelikle bu bağlantıların sorunsuz olması gerekir. Bir kategoriye ve/veya ürüne ulaşmaya çalıştığımızda karşımıza istemediğimiz sayfalar açılıyor ise ya da ilgili kategoriye ve/veya ürüne ait sayfa bulunmuyorsa ciddi sıkıntılar oluşur.
Sitedeki dolaşım ziyaretçinin anlayabileceği şekilde kolay olmalı, ziyaretçi site içinde kaybolmamalıdır. Ana sayfaya ve ilgilendiği ürünün markasına her zaman kolaylıkla ulaşabilmelidir. Bir sayfaya birden çok yerden ulaşılabilmesini sağlamakta önemlidir. E-Ticaret sitelerinde blog olması ve kategorileri ilgilendiren içeriklerin yazılması bu içeriklere gelen kitlenin ilgili kategoriye ve dolayısı ile ürünlere yönlendirilmesi de önemli ve yapılması gereken bir çalışmadır.