Kargo Süreci Nasıl İşliyor?
İlan Verme Adımı
İlan verme sırasında “Kargo Seçenekleri” bölümünde, ürününüzün satılması halinde alıcıya hangi koşullarda ulaştıracağınıza dair aşağıdaki bilgileri belirleyebilirsiniz;
- Kargo Ücreti
- Kargonun Çıkış Yeri
- Kargonun Gönderilebileceği Bölge
- Gönderim Yapabileceğiniz Kargo Şirketleri
- İade Durumunda Tercih Ettiğiniz Kargo Şirketleri
- Kargoya Veriliş Süresi
- Alıcılar İçin Kargo Notunuz (isteğe bağlı)
Bu alandaki bilgilerin eksiksiz ve doğru doldurulması, satılan ürününüzün alıcıya gönderiminde sorun yaşanmamasını sağlar.
Ürün Satıldığında
Ürününüzün satışı gerçekleştiğinde size ödemenin yapıldığına dair bir bilgilendirme yapılır. Ürünü kargoya verip kargo bilgilerini sisteme girmenizle birlikte alıcının ürüne onay verme süresi başlamış olur. Eğer belirlenen kargo süresi içinde ürün alıcının eline ulaşmazsa alıcı onay erteleyerek onay süresini uzatabilir.
Teslimat Sonrası
Göndermiş olduğunuz ürün alıcının beklentilerini karşılarsa alıcı ürününüze onay verir. Alıcı onay vermeyi unutsa dahi, onay süresinin sonunda ürün ücreti otomatik olarak hesabınıza aktarılır.
Sisteme takip edilebilen bir kargo bilgisi girmeniz ve alıcının teslim aldığı ürüne onay vermesi sonucunda; ödemeniz en geç 3 iş günü (onay işlemini takip eden) içerisinde hesabınıza aktarılır.
Göndermiş olduğunuz ürün alıcının beklentilerini karşılamıyorsa, ürünü kargo masrafları da satıcıya ait olacak şekilde iade etme hakkına sahiptir. İade aldığınız ürün eksik, bozuk ya da kırık olarak size iade edildiyse, kargo görevlisine tutanak tutturup zararınızı karşılamak için hukuki yollara başvurma hakkınız bulunmaktadır.
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik uyarınca alıcılar, ürün ellerine ulaştıktan sonra 14 gün içinde cayma haklarını kullanma ve hiçbir neden göstermeksizin ürünü tüm kargo masrafları da satıcıya ait olmak üzere gönderme ve ürün için ödedikleri ücreti geri alma hakkına sahiptirler.
Satıcı olarak, cayma bildirimi size ulaştığı andan itibaren 14 gün içerisinde ürününüz için alıcının ödemiş olduğu tüm bedeli (ilanda belirtilen bedel) alıcıya iade etmek ve yirmi gün içerisinde malınızı geri almakla yükümlü olduğunuzu bilmeniz gerekir.
Satmak istediğiniz ürün adedi kadar stok bilgisi girmelisiniz. Öyle ki karşılayamayacağınız talepler neticesinde alınan şikâyetler doğrultusunda kullanıcıların mağduriyetini engellemek için pazar yerlerinden ödeme cezası alabilmeniz olasıdır. Ayrıca bu sebeple ilgili kamu kurumları tarafından idari soruşturmalara tabi tutulabilirsiniz.
Anlaşmalı Kargo ile Gönderim
Ürününüz satıldıktan sonra ilgili satışa ait “Sipariş No” bilgisini alarak kargo görevlisine iletmek üzere not ediniz. Paketi kargoya teslim ederken kargo görevlisine bunun bir anlaşmalı firmanın gönderisi olduğunu söyleyerek Sipariş No‘yu iletmelisiniz.
Kargo görevlisi bu numarayı sistemine girerek alıcı ve satıcı bilgilerini sizin iletmenize gerek kalmadan gönderinizi oluşturur. Kargo bilgileriniz hesabınızda gerekli alanlara yansıtılır.
Sonrasında kargonuzun durumunu hem siz hem de ürününüzü satın alan kullanıcı hesabınızdan takip edebilmektesiniz.
E-Ticaret Kargo Firmasının Önemi
E-Ticaret sitenizde uygun fiyatlı ürünler sunabilirsiniz. Sitenizin tasarımı, hızı, kalitesi çok iyi olabilir. Sosyal medya hesaplarınızı çok iyi yönetiyor olabilirsiniz. Ancak kargo ile ilgili sorunlar yaşarsanız bu, satışlarınızı ciddi oranda etkileyecektir.
E-ticaret sitesinden verilen siparişler sonucu, siparişleri titiz bir şekilde hazırlayıp en kısa sürede kargo şirketine vermiş olabilirsiniz. Ancak müşteri, kargo sürecinde yaşanan sorunların sebebinin her zaman kargo şirketinden kaynaklı olduğunu düşünmeyebilir, sorunun sizden kaynaklandığını düşünebilir. Kargo firmalarını araştırıp, kendiniz için en uygun olan kargo firmasıyla anlaşmaya varabilmeniz gerekir.
E-Ticaret Kargo Problemleri
Siparişlerinizin Sizden Teslim Alınmaması
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde hız çok önemlidir. E-Ticaret sitesi üzerinden alışveriş yapan bir kişi, ürünün olabildiğince kısa sürede kendi tarafına teslim edilmesini ister. Dolayısıyla müşteriyi fazla bekletmeden, sipariş verdikten sonra en geç 1 gün içerisinde kargoya verebilmeniz gereklidir.
Bazen kargo görevlileri o gün göndermeniz gereken sipariş varken, siparişi sizden teslim almaz. Bu nedenle de müşteri verdiği siparişi hazırlamadığınızı, ilgisiz bir firma olduğunuzu, çok daha kötüsü; siparişinizi hiç göndermeyeceğinizi ve kendisini dolandırdığınızı dahi düşünebilir.
Siparişin Müşteriye Zamanında Ulaşmaması
Siparişin, satıcıdan zamanında teslim alınmamasının yanı sıra, müşteriye de zamanında ulaşamaması sorunu da mevcuttur. Müşteri için, siparişin kargoya verilmesinden daha ziyade siparişin kendine ulaşması önemli olabilmektedir. Elbette bilinçli müşteriler söz konusu bu sorunun kaynağı olarak kargo firmasını suçlu görebilmektedir. Fakat kendisine zamanında teslimat yapmayan kargo firması ile çalıştığınız için sizden de bir daha alışveriş yapmaya temkinli yaklaşabilir.
Bilinçsiz müşteriler ise sorunun kargo firması kaynaklı olduğunu bilmez. Sipariş kargoya teslim edildikten sonraki süreç kargo firması ile alakalıdır. Fakat buna bağlı çıkan sorunlarda, müşteriler çoğu zaman kargo firmasıyla irtibata geçmez, satıcıyla irtibata geçer ve sorun satıcıdan kaynaklıymışçasına satıcının çözüm sunmasını ister.
Siparişin Yanlış Adrese Teslim Edilmesi
En büyük ama nadir görülen sorunlar arasında siparişin yanlış adrese teslim edilmesi gelmektedir. İsim benzerliği ya da kargo şubesinde meydana gelen yanlış etiketleme sonucunda görülen bir sorundur. Bu sorunun çözüm yolları da her zaman tam çözüm sağlamayabilir. Uğraştırıcı ve uzun vadeli zaman gerektiren bir sorundur. Sorun çözülse dahi müşteri tekrar böyle bir sorunla karşılaşabileceğinden korkup sizden bir daha alışveriş yapmak istemeyebilir.
Bu durumun en kötü versiyonu, kargo firmasının yanlış teslimat yaptığı değil, sizin yanlış gönderdiğiniz şeklinde düşünülmesidir. Bu şekilde düşünen müşteriler sizden çok büyük olasılıkla tekrar alışveriş yapmak istemez.
Sipariş Kırılması veya Zarar Görmesi
En fazla görülen ve önemli sorunlar arasında sağlam gönderdiğiniz siparişin kırılması veya zarar görmesidir. Bu süreç kendi içerisinde çok ciddi sorunlar barındırmaktadır. Genelde kargo firmasından kaynaklı olduğu düşünülmektedir. Kargo aracının ürünler için yetersiz olması ürünlerin sıkış sıkış yerleştirilmesine sebep olduğundan, ürünler zarar görebilmektedir. Ancak satıcının da her ihtimale karşı gerekli önlemleri alıp, ürünleri titiz bir şekilde paketleyip göndermesi beklenmektedir.
Ürün, alıcıya teslim edilirken ürünü kontrol etmesi ve sağlam ya da kırık olma durumuna göre ibare imzalaması daha iyi bir çözüm sunabilir ancak böyle bir işleme izin verilmemektedir. Alıcı, ürünü kontrol etmeden imzaladığından, kargo firması kırılmış veya zarar görmüş ürünün sorumluluğunu kabul etmez.
Bu durumda , müşteriyi memnun etmek için ürünü tekrar ve ücretsiz olarak gönderebilir veya müşterinin, kargoyu alırken kontrol etmesi gerektiğini, kontrol etmeden teslim aldığı için yapabilecek bir şeyinizin olmadığını belirtebilirsiniz.
“Geldik Ama Yoktunuz” Sorunu
En çok karşılaşılan sorunlardan biri de bu sorundur. Bazen gerçekten de kargo görevlisi gelmiştir ancak alıcı evde yoktur. Bunun yanı sıra zilin arızalı olması, alıcının kapıyı duymaması gibi gerekçelerle alıcıya ulaşılamadığı durumlar da olabilir. Buna rağmen alıcı evde olduğunu, kargonun gelmediğini iddia edebilir. Bu tür sorunlarda genelde kargo görevlisinin yalana başvurduğu düşünülür.
İletişim Sorunu
E-ticaret sitesi üzerinden verilen siparişlerde herhangi bir sorunun ya da talebin çözümü için tarafların birbiri ile iletişim kurması gerekir. Bu hem e-ticaret sitesi sahibi için hem de müşteri için geçerli bir durumdur. Başvurulan iletişim yollarından herhangi bir dönüş almayan alıcı ya da satıcının kargo firmasına olan güveni sarsılır ve bu kargo şirketi ile bir daha çalışmak istemeyebilir. Buna ek olarak müşteri, kötü bir alışveriş deneyimi yaşadığından e-ticaret sitenizden alışveriş yapmaktan da uzak duracaktır.